10. klasse med kjempeinnsats

Tirsdag og onsdag denne uka sto tiendeklassingene ved Inderøy ungdomsskole på scenen med forestillingen «We are the World».

DANS: Klasse 10B gikk sammen om dansenummeret «Hu kyssa mæ».Foto: Elfi Leinan

FRA ZAMBIA: Forestillingen hadde musikalske nummer fra ulike deler av verden. Her danses det zambisk dans.Foto: Elfi Leinan

I PARIS: Thea Cathrin Bjerkan spilte rollen som «bestemor» da hun var ung. I bakgrunnen stepper Priyanka Norum Dekvota. Nummeret finner sted i Paris.Foto: Elfi Leinan

FORTELLER: «Bestemor» ble spilt av Birgitte Aasan Strøm. Her forteller hun et av barnebarna i forestillingen, spilt av Kaja Sundet, historier fra sin ungdom.Foto: Elfi Leinan

AC/DC: F.v. Olve Røvik, Johan Gjølga og Konrad By Jensen sørget for rock med låten TNT av AC/DC.Foto: Elfi Leinan

Nyheter

– Det er tradisjon for tiendeklassene ved skolen å sette opp en slik forestilling. Det som var ulikt i år sammenlignet med tidligere, var at forestillingen nå besto av en sammenhengende historie, og ikke bare av enkeltnummer, sier musikklærer Brit Elin Aas, som sammen med Sveinung Gravås har hatt ansvar for å få det hele på plass.

Verdensreise

Historien i forestillingen starter i stua hos «bestemor» og «bestefar», hvor barnebarna som er på besøk vil høre om hvordan besteforeldrene deres møttes, og hvordan livene deres utviklet seg fra det første møtet. I historien blir man med på en reise som strekker seg mellom Trondheim, Paris, India, Afghanistan, Zambia og Brasil.

Tirsdag kveld var det foreldre, søsken og andre i nær krets med elevene som fikk anledning til å se forestillingen. Onsdag formiddag var det åttende- og niendeklassene, i tillegg til elevene i sjuende klasse ved Sakshaug barneskole som satt som publikum i kultursalen i AKSET.

– Det er flere av elevene som kunne tenkt seg å spille ei forestilling til, men det finner vi rett og slett ikke plass til, sier Gravås.

Samarbeid

Aas forteller at forestillingen ikke sto helt ferdig før like før helga. De fire klassene har nemlig brukt mye tid på å komme fram til et endelig resultat.

– Forestillingen har vært en levende organisme, så manus har endret seg etter hvert som elevene har kommet med ønsker og innspill, smiler hun.

Det har også blitt samarbeidet med ulike andre for å få alt på plass.

– Vi har fått hjelp fra danseelevene ved Inderøy videregående skole til koreografi til en Bollywood-dans, fra musikkelevene ved den samme skolen til arrangement av låter og fra Sund folkehøgskole til den zambiske dansen i forestillingen, sier Aas, som skryter av elevene sine.

– De har lagt ned en kjempeinnsats, avslutter hun, med støtte fra Gravås.