Inderøy til Grüne Woche

Også i år deltar Inderøy-bedrifter på Grüne Woche i Berlin.

FOLKSOMT: Det var folksomt ved den norske standen under åpningen av Grüne Woche i 2015. (Arkivfoto: Inderøyningen)Foto: Stig Leinan

Nyheter

På den store internasjonale mat- og reiselivsmessa representerer regionene Fjell Norge, Fjord Norge og Trøndelag Norge. 95 utstillere fra de tre regionene skal servere nær 400 000 besøkende det beste Norge har å by på av lokal mat og reiselivsopplevelser. Messa åpner 19. januar og avsluttes 28. januar.

Bedrifter fra Inderøy har flere ganger deltatt på messen. I år deltar Inderøy Brenneri – Berg Gård, Gangstad Gårdsysteri, Strømnes Overnatting og servering, Øyna – Øyna Gårdsmat og Øver-Bakken Kaffebrenneri. I tillegg er Visit Innherred AS som jobber med destinasjonsutvikling i Snåsa, Steinkjer, Inderøy, Verdal og Levanger med. Bedriften drives av inderøyningen Anne Haga.

Den norske deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Deltakelsen skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Målet er å stimulere til samarbeid og nyskaping på tvers av geografiske grenser og næringsgrenser.

På sin hjemmeside skriver Innovasjon Norge at det gjennom deltakelsen ønsker å bidra til at Norge skal kjennetegnes for sine høykvalitets råvarer og bli et foretrukket land for turister som søker gode unike matopplevelser. Undersøkelser de siste årene bekrefter at lokalmat og matopplevelser blir viktigere og viktigere for de reisende. Norge har gjort seg internasjonalt synlig gjennom blant annet flere seire i Bocuse d’Ore de senere årene, i 2016 fikk vi første spisested med tre Michelin-stjerner og Bergen som ble godkjent som Creative City of Gastronomy.

Under Grüne Woche deler Innovasjon Norge hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket (tidligere Bygdeutviklingsprisen). Det blir kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner. Vinnerne deltar i konkurransen om den nasjonale prisen som er på 250 000 kroner. Kandidatene blir vurdert etter bærekraft, herunder økonomisk resultat/lønnsomhet, sosialt som sysselsetting og ringvirkninger i lokalsamfunnet, miljømessig som utnytting av lokale ressurser, fremme av lokal kultur og reduserte utslipp samt Innovasjon / nyskaping.

Grüne Woche i Berlin er en av verdens største forbrukermesser for landbruk, mat og reiseliv. Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen sammen med Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin.