Folkehelsesatsing

LIVET:  Per Vatn ønsker at Inderøyskolen skal innføre et nytt fag - Livet.

LIVET: Per Vatn ønsker at Inderøyskolen skal innføre et nytt fag - Livet. Foto:

Av

– For over 20 år siden lanserte jeg - som sikkert noen kjenner til – idèen om et nytt fag LIVET. Der skal en ta for seg alle slags livsproblemer som til en hver tid er på agendaen. Jeg skulle ønske at en her i Inderøy i tillegg folkehelsesatsingen, ville sette igang forsøk med LIVET, skriver Per Vatn i dette innlegget.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Ser i siste nummer av Inderøyningen at det nå skal satses stort på folkehelse blant barn og unge. Det høres jo flott ut. Tror det er mange som trenger hjelp. Men jeg lurer på hvordan en har tenkt å finne alle som ikke har det bra og hvordan en kan hjelpe alle disse. I mange tilfeller vil jeg tro at en skulle hatt hjelp mye, mye før. Huntundersøkelsen viste at over 60 % er overvektige. Og så har en de som sliter med spisevegring. De som har disse problemene har det vanskelig og skulle hatt hjelp for lenge siden.

Og så er det mobbeproblemet da. For en del år siden skulle rektorer og ordførere skrive under på et mobbemanifest. Ja, til og med Erna Solberg gjorde det. Hjalp det? Nok ikke mye, for så ble det strammet til – mobbing skulle avmeldes til fylkesmannen. Hjalp det? Folkeinstituttet kunne melde om at det gjorde det ikke. 63.000 mobbes fortsatt.

Mange sliter psykisk. Ca 400.000 går på lykkepiller for å takle depresjoner. 60 ringer Kirkens SOS hver dag. Så galt er det at ca 6.000 prøver å ta livets sitt hvert år. 600 «lykkes» dessverre. Slik kan vi ikke ha det.

Vi hører om voldelige aktiviteter i skolemiljøet i nabokommuner. Forferdelige greier. Hvorfor blir det slik? Ellers er det snakk om rus, skjermavhengighet, om inaktivitet, om gruppepress, om kjøpepress, om å være akseptert og in. Det er alt for mye fravær i skolen – hvorfor? For noen utgjør det et helt skoleår.

På en rekke områder ser det ut til at mange barn og unge sliter i livene sine. Strakstiltak må til – slik som nå her i Inderøy. Men samtidig må vi virkelig tenke langsiktig. Vi må forebygge. I de nye læreplanene skal livsmestring være med i flere fag. Det kan være bra, men ikke bra nok mener jeg - fordi en ikke har oversikt og kontroll. Vi må ha et system og et opplegg der barn og unge blir rustet slik at de ikke får problemer. Da trengs det et strukturert og systematisk opplegg.

For over 20 år siden lanserte jeg - som sikkert noen kjenner til – idèen om et nytt fag LIVET. Der skal en ta for seg alle slags livsproblemer som til en hver tid er på agendaen. Jeg skulle ønske at en her i Inderøy i tillegg folkehelsesatsingen, ville sette igang forsøk med LIVET i første omgang for eksempel i de 3 første skoleårene og så byggepå etter hvert. Egentlig burde en begynne allerede i barnehagen – 3-åringer er raskt i gang med mobbing. For mange er overgangen til voksnelivet et problem – blant annet derfor må LIVET forsette i videregående.

Faget må være fast på timeplanen 1 time i uka – der klasselærer har ansvaret, men andre fagfolk tiltrer etter planer og behov. Det finnes allerede mye materiell utarbeidet. Ellers skal LIVET være et livsbejaende fag der en blir god på å leve livet sitt og livet sammen med andre. Vanlige fag er viktige, men LIVET burde være det viktigste i skolen. Og hvis en er glad og opplagt hver dag, så blir det også så mye lettere å lære alt det en ellers skal lære i skolen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken