Gla´Effekt av Gla´Prosjekt

Av

– Vi ble busset til Verdal for å ri på hest, til Røra for å drive med pistolskyting, og til Kjerknesvågen for å dressere hunder. Vi kunne ta båtførerprøven, dreie keramikk, gå på ski, spille bordtennis, fremkalle bilder i mørkerom, skriver innsenderne.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Timeplan:

Mandag: Gjørmerugby i myra bak Prestlia

Tirsdag: Hesteridning på Verdal

Onsdag: Bilmekking på Auto`n

Torsdag: Fotokurs med mørkeromsfremkalling i Gulbygget

Fredag: Isbading i Røsetfjæra

Høres dette ut som en gjennomsnittlig skoleuke for deg på ungdomsskolen? Da var du antageligvis like heldig som oss, og gikk på Inderøy ungdomsskole på starten av 2000-tallet og opplevde "Gla´aktivitetsprosjektet"!

Hver eneste dag kunne vi planlegge vår egen skoledag, og velge mellom over 50 ulike aktiviteter som vi holdt på med to timer midt på dagen. Vi ble busset til Verdal for å ri på hest, til Røra for å drive med pistolskyting, og til Kjerknesvågen for å dressere hunder. Vi kunne ta båtførerprøven, dreie keramikk, gå på ski, spille bordtennis, fremkalle bilder i mørkerom, hogge ved, danse swing, spille gjørmerugby, drive med styrketrening, kjøre moped i skogen, sveise, snekre og mye mer i aldersblanda grupper, på tvers av årstrinnene.

Det er imponerende å tenke på innsatsen og engasjementet som ble lagt ned for at dette skulle kunne gjennomføres, og vi har lyst til å rette en kjempestor og velfortjent takk til dem det gjelder. Selv om det har gått noen år siden vi var med på «GAP» prosjektet, vil vi at dere skal vite at dette er aktiviteter og opplevelser vi har hatt med oss videre i livet, og prosjektet kommer stadig opp som et hyggelig samtaletema når vi treffer gamle klassekamerater. Gla´aktivitetsprosjektet bidro til at ungdomsskoleårene ble noen av våre aller beste år.

For en gave vi fikk! Tusen takk.

For lærerne og ledelsen på Inderøy ungdomsskole som stod foran en utfordring med mobbing og negativ utvikling i miljøet rundt ungdomsskoleelevene på 90-tallet, var det virkelig en innovativ og fremoverlent strategi å pøse på med positivt innhold i hverdagen til elevene, framfor å rette pekefinger og prøve å kontrollere utfordrende adferd.

Vi fikk litt lengre skoledager på grunn av "GAP´en", men hva gjorde vel det når vi suste avgårde på en hesterygg etter lunsj, eller fikk kvikka oss opp med et isbad i Røsetfjæra før matteprøven? Skoledagen kan være tøff i ungdomsåra, når hormonene herjer i kroppen og konsentrasjonen flagrer ute i atmosfæren et sted. Å ha et høydepunkt å se fram til hver dag, som du selv har valgt ut fra forutsetning og interesse (eller kanskje fordi den du var hemmelig forelska i valgte det samme), og som gir deg et pusterom fra klasserommet, kan ha alt å si. Det føltes godt å gjøre noe praktisk sammen midt i den teoretiske hverdagen. Vi fikk opp "dampen" og måtte rette fokus utover mot noe som betydde noe, og som gjorde en forskjell. Og vi hadde det veldig artig ilag.

Etter at vi selv ble foreldre har vi reflektert mer rundt hva som skaper et godt oppvekstmiljø, og hva som gjorde at vi trivdes så godt på Inderøy i oppveksten. Gla´aktivitetsprosjektet som vi var med på var en viktig bidragsyter, og skapte treffpunkter på tvers av aldersgrupper. Vi møttes og ble kjent gjennom like interesser og utviklet praktisk lærdom sammen. Dette skapte samhold, trygghet, tilhørighet på skolen, og bidro til mestring og læring på en annen arena enn i teoriboka på skolepulten.

Det var lærerne og de andre ressurspersonene selv som drev prosjektet fremover med all sin kunnskap og alle sine ressurser, uavhengig av stilling på skolen. Vi ble dermed også kjent med lærerne på et mer personlig plan, på en arena hvor maktforholdet ble endret og vi ble mer likestilte. 10. klassingene fikk ekstra ansvar for 8. klassingene i aktivitetene, som igjen førte til at forholdet dem imellom ble trygt og ga grobunn for vennskap med et felles mål gjennom aktiviteten. Det snakkes mye om livsglede for eldre. Dette var livsglede for skoletrøtte tenåringer – av prima kvalitet!

Hilsen to tidligere elever, som er veldig fornøyd med å ha vært med på Gla´aktivitetsprosjektet 2000-2003,

Hildegunn Loraas og Margrete Stenstad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken