Gå til sidens hovedinnhold

Inderøyningen berøres av alvorlig dataangrep

Alle systemer for produksjon og publisering av papiravis i Amedia har vært under angrep. Nå produseres 80 lokalaviser, der iblant Inderøyningen på reserveløsninger.

Natt til tirsdag 28. desember ble flere av Amedias sentrale datasystemer satt ut av drift. Det førte til at ingen papiraviser ble publisert onsdag, og bare et fåtall av Amedias vel 80 aviser kom ut fredag, deriblant Inderøyningens søsteraviser Trønder-Avisa og Meråkerposten. For Inderøyningens del, kommer neste papiravis først 7. januar, men også denne vil være preget av dataangrepet.

– Det er fordi systemer for publisering av papiravis, annonser og abonnementshåndtering ikke fungerer som normalt. Alle aviser produseres nå i en reserveløsning som er mer tidkrevende og hvor det meste må gjøres manuelt. Derfor vil sideantallet være lavt inntil videre, sier redaktør Pia Marie Lerseth.

En digital mulighet

Produksjonen av Inderøyningens nettavis er ikke berørt av dataangrepet, og går som normalt.

– Dette er en gylden mulighet for alle våre lesere som ikke har lastet ned vår nyhetsapp, til å gjøre seg kjent med vår digitale nyhetsportal. Den blir oppdatert flere ganger daglig, og vil inneholde mange nyheter som ikke får plass i den reduserte papirutgaven, sier Lerseth.

Har du spørsmål om hvordan du laster ned appen, og hvordan du logger inn, kan du ta kontakt med Amedias kundesenter på 32 27 70 40

– Vår betalingsløsning er også nede på grunn av angrepet, dermed er alt innhold tilgjengelig for alle inntil videre, selv om de er markert som lukkede saker. Så nå kan alle som er interessert i lokale nyheter fra Inderøy få en smakebit av hva Inderøyningen tilbyr helt gratis en periode, sier Lerseth.

Et alvorlig dataangrep

Amedia er i ferd med å få oversikt over situasjonen, men kjenner ennå ikke det fulle skadepotensialet.

– Vi har allerede satt i verk omfattende tiltak for å begrense skaden og for å gjenopprette normal drift så raskt som mulig, sier konserndirektør for teknologi, Pål Nedregotten.

Han forteller at alle tilgjengelige ressurser jobber intenst med å løse problemene og avdekke hvilke skader som er skjedd.

– Vi beklager de problemene som har oppstått og som på ulike måter rammer våre kunder og ansatte, sier han.

Berører annonsører og abonnenter

Annonsører blir berørt ved at de ikke kan få bestilt annonser eller ved at annonser ikke blir publisert som følge av at papiravisa ikke komme ut. Abonnenter blir berørt ved at de ikke kan bestille eller avbestille abonnement, og ved at papiravisen ikke kommer ut som normalt.

– Det er fortsatt uklart om personopplysninger om abonnenter og ansatte er kommet på avveie eller blitt kompromittert. Så langt er det ingen sikre opplysninger om at dette har skjedd, men det kan ikke utelukkes at det likevel har skjedd, sier Nedregotten.

I abonnementssystemet som er blitt angrepet, ligger det navn, adresse, telefonnummer og abonnementsform og -historikk om abonnentene. Andre data som aID-passord, lesehistorikk og opplysninger om bankkort etc er ikke berørt.

Tar datasikkerhet på alvor

– Amedia jobber nå med utgangspunkt i at kundedata kan være kompromittert. Hvis personopplysninger er kommet på avveie, vil berørte bli informert raskest mulig. Dette vil gjelde både kunder og ansatte. Datatilsynet er varslet om hva som er skjedd og hvordan vi jobber med avbøtende tiltak. Så langt må vi konstatere at de problemene vi nå erfarer er alvorlige. Vi tar situasjonen svært alvorlig. Datasikkerhet er et prioritert område for oss., sier Nedregotten.

– Vi er forberedt på at det vil ta lang tid før avisproduksjonen er tilbake til normalt, og at vi må gjøre bruk av alternative løsninger i den perioden, tilføyer Lerseth.

Amedia anmeldte dataangrepet til Oslo politidistrikt tirsdag 28. desember, og meldte nødvendig informasjon om angrepet til Datatilsynet onsdag 29. desember.

Kommentarer til denne saken