Gå til sidens hovedinnhold

Miljø og sløsing!

Jeg er ikke i mot å gjøre noe med miljøforurensningen, men det må være litt mer realistiske tidsplaner og mål! skriver Aage Myklebust. 

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

En kan jo fristes til å si at de som styrer mest med forholdet mellom miljøgevinst og sløsing, ikke vet hva som utgjør mest. F.eks. programmet med tidsplan for at alle nybiler skal være EL-biler. Det er flere faktorer som ser ut til å være ønsketenkning mer enn overveide vedtak. Det er fortsatt enormt stor mangel på utbygging av ladestasjoner. Det kan jo gjøres noe med, men på mange steder i landet mangler det tilstrekkelig elkapasitet til de dimensjoner som entusiastene mener er nødvendig.

For det andre er det trolig at de som står på forslagene ikke vet om avstandene i deler av Norge. Særlig i Nord-Norge. Det viser seg også at vindmøllenes fortreffelighet er noe overdrevet når vi hører at de står på grunn av vindmangel, når de skulle være mest nødvendige! Kanskje må de stoppe pga. for mye vind også! Vannmangel til vannkraftverkene på grunn av lite nedbør kan da bli en utfordring. Med de store kostnadene og miljø-ødeleggelser vindmølleutbyggingen medfører, er det vanskelig å skjønne at den totale miljøgevinsten er fornuftig. Når det nå også blir utbygging av vindmøller til sjøss, så må en sjå på det også som forurensning. Det er/var forslag om å ruste opp vannkraftverkene, men det ville ingen høre på.

Når det gjelder el-biler, fikk vi i et program i NRK ved Fredrik Solvang, som fokuserte på at el-biler ikke var aktuell å reparere etter mindre eller større kollisjoner. Bilene ble da for dyre fordi det ikke var lov å reparere uten at delene ble kjøpt hos leverandør. Det var ikke lov å bruke brukte deler! Det blir ganske mye sløsing av det! Man kan jo også spørre litt om batteriproduksjon og gjenvinning er god butikk?

For oss som kjører fosilbil, og ikke vil eller kan kjøpe el-bil, fordi de ikke tilfredsstiller de behov man har for hengerfeste med tilstrekkelig hengervekt. Så sier "de" at det skal produseres større biler, ("suver!) med nødvendig krok og hengervekt. Da blir jo disse også så dyre at ikke alle som har behov, har mulighet for å kjøpe disse. Det neste som sies at nå blir det etter hvert produsert så mange el-biler at prisen vil gå ned!

Til slutt: Det var et program på NRK om sløsing av klær. Klær som ble kjøpt, og brukt en gang, eller aldri. Enorm sløsing, og en veldig miljøfaktor i produksjonsland, særlig i Asia. Sett i forhold til dette kan vi sjå på vraking av meget gode brukte fosilbiler! Forurensningen av den produksjonen er jo allerede foregått! Og de fleste nyere fosilbiler bruker jo også under halvparten av hva gamle gjør. Og alle biler sliter dekk og asfalt. Alle fosilbiler trenger sørvis og reparasjoner, og det gir arbeid til mange mennesker. Totalt sett er det ikke bare enkelt å finne ut av miljøregnskapet. Jeg er ikke i mot å gjøre noe med miljøforurensningen, men det må være litt mer realistiske tidsplaner og mål!

Kommentarer til denne saken