Er fortsatt patriot

Gudmund Staberg bruker fortsatt Inderøyningen som «vindu mot veia»,

FOR 15 ÅR SIDEN: Da Inderøyningen var 10 år ble Gudmund Staberg beskrevet som en ekte «Inderøyningenpatriot» som både hadde Inderøyningen og «vindu mot veia». (Faximile)  Foto: Inderøyningen

TROFASTt: Gudmund Staberg er en like ivrig leser den dag i dag, og han innrømmer at Inderøyningen er den avisa som leses først på fredager.  Foto: Nina Fossum

Nyheter

For 15 år siden var det en artikkel om Gudmund Staberg fra Utøy som både hadde Inderøyningen og «vindu mot veia», som var slagordet til avisa den gang. Han ble da beskrevet som en ekte «Inderøyningenpatriot». Nå, 15 år senere, er situasjonen fremdeles den samme, og Inderøyningen leses like iherdig.

Har en viktig rolle

– Jeg setter pris på å lese lokalt stoff. Det som også er så fint med Inderøyningen er at den har et positivt fokus og mange «gladnyheter». De store overskriftene og kriser verden over får vi jo alltids med oss i andre medier, sier Gudmund. Han forteller at han er en ivrig avisleser som abonnerer både på Inderøyningen, Trønder-Avisa og Adresseavisen.

– Jeg må nok likevel innrømme at det er Inderøyningen jeg tar etter aller først på fredagene, blunker han lurt.

Han synes også at Inderøyningen har en viktig rolle som formidler av lokalt stoff, enten det gjelder kultur eller idrett.

-Barna synes det er artig å få se bilde av seg selv i avisa etter de har deltatt på noe. Det er viktig også. Og av egen erfaring vet jeg hvor viktig det er at man når ut til sine lesere når man skal arrangere noe, sier han.

Når publikum

Gudmund har i alle år vært en viktig brikke i UL Øyna som var ett av de lagene som stilte opp som abonnementsververe den dagen avisa ble startet.

– Inderøyningen har stilt opp for oss også, enten vi har hatt revy eller teater, eller når noe annet har foregått på Øynheim, og det har vært veldig viktig for oss. Avisa er også nyttig å annonsere i. Da når man publikum, og jeg har tro på at det også da blir enklere å komme gjennom med redaksjonelt stoff. Det er viktig å nå ut med de aktivitetene som foregår i grenda slik at leserne får øynene opp for det som foregår. Kanskje velger de også aktiviteter ut fra det. Det er både vanskeligere og dyrere å nå folk gjennom de regionale avisene. Nå er det jo mange som bruker Facebook. Det er vel og bra det, men jeg har et inntrykk av at det du skal nå fram med forsvinner litt i mengden. Får man et arrangementsvarsel på Facebook er det lett for at det «detter ned i en sekk» sammen med resten. I Inderøyningen blir man mer synlig, sier Gudmund. Han har gjort det til en vane å lese lokalavisa om han er andre steder også, for han har sett verdien i å sette seg inn i det som foregår i lokalmiljøet.