Til Berlin for å selge Trøndelag

20.000 trønderske smaksprøver skal overbevise om at Trøndelag er destinasjonen å reise til.

ER KLAR: Svein Berfjord gleder seg til å representere Den Gyldne Omvei og Trøndelag i Tyskland under Grüne Woche om et par uker.  Foto: Elfi Leinan

FIRE AV ÅTTE: Fire av åtte akevitt-sorter fra Inderøy Brenneri blir med til Tyskland. Disse er «Den Gyldne Aquavit», «Trøndersk Taffel Aquavit», «Inderøy Aquavit no. 1» og Sodd Aquavit».  Foto: Elfi Leinan

Nyheter

Trøndelag er nemlig i år som i fjor en av tre norske regioner som får vise seg fram under den internasjonale grønne uken «Grüne Woche» i Berlin mellom 18. og 27. januar i år. Svein Berfjord ved Inderøy Brenneri og Berg Gård er blant dem som skal reise til Tyskland for å spre godord om både Den Gyldne Omvei, Innherred og resten av Trøndelags mat- og drikkeopplevelser.

– Selv om jeg representerer hele regionen vår, så håper jeg selvfølgelig også at tyskerne vil like akevitten jeg tar med meg nedover like godt som alt det andre fantastiske Trøndelag har å by på, smiler han.

Tilbake etter ti år

Berfjord deltar på messa for andre gang – og det ti år etter den første opptredenen i den tyske hovedstaden.

– Det var «styggtravelt» der sist, så vi håper på mye folk og god stemning også nå. Jeg gleder meg til arrangementet, sier han.

Til sammen har Inderøy Brenneri åtte sorter akevitt i sortimentet sitt. Fire av disse skal med til Berlin; «Den Gyldne Aquavit», «Trøndersk Taffel Aquavit», «Inderøy Aquavit No. 1» og «Sodd Aquavit».

Berfjord skal stå på stand den første halvdelen av messa. Det skal også Kristine Daling fra Øyna. Deretter tar blant andre Anne Haga i Visit Innherred over.

– En reiselivsvert

Prosjektleder for Trøndelag sin deltakelse på messen, Brit Melting, forteller at det er stas å ha med seg akevitt, og ikke minst en heltrøndersk akevitt, til Tyskland. Hun mener Den Gyldne Omvei står sentralt når trøndersk mat og drikke nevnes, og at Grüne Woche er en gyllen mulighet for å selge budskapet om regionen Trøndelag.

– Regionen vår er en reiselivsvert gjennom mat og drikke, og disse elementene har blitt en svært viktig bit i opplevelsen av Trøndelag. Det betyr mye for å få turister hit, sier hun.

Tredelt

Melting forteller at deltakelsen på messa er tredelt for Trøndelags del, og at alle de tre delene spiller en like viktig rolle.

– Den ene delen består av den fysiske deltakelsen. Den andre er alle de som leverer matvarer som skal selge regionen vår. Der er blant andre Gangstad Gårdsysteri representert med ost. Den tredje er reiselivets tilretteleggelse for matreiser i Trøndelag. Det har Anne Haga stått i spissen for, sier Melting.

– Fantastisk arena

Ordfører Ida Stuberg i Inderøy skal også til Grüne Woche, men ikke som ordfører. Hun reiser til Tyskland som styreleder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

– Grüne Woche er en fantastisk arena å profilere det Trønderske matfatet og mangfoldet på. Vi har nedfelte målsettinger om å bygge Trøndelag gjennom mat, og om å bli Nord-Europas matregion nummer en. Det må vi løfte opp og fram ved alle relevante anledninger, og Grüne Woche er så absolutt det, sier Stuberg.

Hun mener man i Trøndelag har mye å være stolt av.

– Vi har veldig mange dyktige som over lang tid har jobbet med å utvikle kvalitetsprodukter som skal presenteres på en av Europas største matfestivaler. Man kan ikke annet enn å være stolt når man er representert med så mye god mat, smiler hun.

Tenker internasjonalt

Ved Inderøy Brenneri er alt klart for avreise. Berfjord forteller at ulike typer sprit i perioder slår seg opp og er «det store» internasjonalt. Han har tro på at akevitten kan være den neste «store»

– Vi har allerede tenkt litt på eksport av akevitten vår, så det kan være fint at tyskerne får smake på norsk fatmodnet akevitt allerede nå. Der er de ikke like vant med fatmodning, sier Berfjord, som ser muligheter også i land som Danmark, England og Sverige.

I sistnevnte er han allerede i kontakt med en grossist.